تور مشهد | تور هوايي و زميني مشهد | تور لحظه آخري مشهد تور مشهد | تور هوايي و زميني مشهد | تور لحظه آخري مشهد .

تور مشهد | تور هوايي و زميني مشهد | تور لحظه آخري مشهد

معرفي پارك هاي مشهد

پارك هاي مشهد

۱-پارك ملت

وكيل آباد. مساحت اين پارك ۷۲۰ هزارمترمربع است. پارك ملت بزرگترين پارك مشهد و يكي از زيباترين پاركهاي ايران به شمار مي‌رود. اين پارك داراي شهربازي، تاسيسات ورزشي و فضاي سبز بسيار بزرگي و جذاب است.

تاريخچه پارك ملت مشهد

پارك ملت مشهد؛ قديمي ترين پارك شهر مشهد در سال ۱۳۴۳ در زمان سلطنت محمدرضا شاه پهلوي در مكاني كه آن زمان خارج شهر بود احداث گرديد وليكن با توجه به توسعه شهري اين پارك اكنون در داخل شهر قرار گرفته‌است. اين پارك در آن زمان توسط دو مهندس طراح انگليسي به سبك پارك‌هاي انگلستان طراحي گرديد ولي ساخت آن نهايتا چندين سال بعد توسط مهندسين ايراني به اتمام رسيد.

موقعيت پارك ملت مشهد

بوستان(پارك) ملت ؛در غرب شهر مشهد و در حاشيه بلوار وكيل آباد و در ضلع شمال غربي تقاطع آزادي قرار گرفته است[موقعيت جغرافيايي ۳۶ درجه و ۱۹ دقيقه شمالي و ۵۹ درجه و ۳۲ دقيقه شرقي]. ميدان آزادي مشهد به دليل همجواري با پارك ملت از قديم به عنوان «ميدان پارك» در ميان مردم مصطلح بوده‌است.

ويژگي هاي پارك ملت مشهد

مساحت اين پارك ۷۲۰ هزارمترمربع(۷۲ هكتار) بوده و شامل بيش از ۳۵ هزار اصله درخت به سن چند ده ساله‌است. اين پارك از بزرگترين، قديمي ترين و در عين حال ديدني ترين پاركهاي مشهد و همچنين كشور به شمار مي‌رود. در ضلع غربي اين پارك (همجوار تقاطع آزادي) درياچهٔ پارك قرار گرفته‌است كه در پشت اين درياچه مجتمع جانبازان پارك ملت راه اندازي شده‌است و به صورت ۲۴ساعته به ۱۵۰ نفر از جانبازان قطع نخاعي خدمات ارائه مي‌دهد. در مركز پارك ساختمان فرهنگي-هنري امام رضا(ع) قرار دارد كه شامل كتابخانه، كلاس‌هاي فرهنگي هنري، مسجد و… مي‌باشد. در داخل پارك ملت همچنين شهربازي قرار گرفته‌است كه قديمي ترين شهربازي مشهد محسوب مي‌شود. در ضلع شرقي پارك(همجوار آزادشهر) زمين‌هاي ورزشي پارك قرار گرفته‌است. اين زمين‌ها شامل بزرگترين استخر روباز مشهد به مساحت ۱۲۵۰ مترمربع(طول ۵۰ متر و عرض ۲۵ متر و با عمق ۱ تا ۳ متر) با گنجايش ۴۰۰ نفر، زمين چمن فوتبال، واليبال، بسكتبال، تنيس، پيست اسكي و… مي‌باشد. به علاوه دورتا دور پارك زمين مخصوص دويدن و ورزش قرار دارد. «باغ رز» قسمتي سرپوشيده از پارك و ويژهٔ بانوان است كه داراي امكانات و تجهيزات ورزشي مي‌باشد.

موقعيت پارك ملت مشهد شهربازي پارك ملت مشهد

از قسمتهاي مركزي تا قسمتهاي شرقي پارك شهربازي قرار گرفته‌است. اين شهربازي در سال ۱۳۵۱ خورشيدي احداث شد و اولين شهربازي مشهد به حساب مي‌آيد. اين شهربازي تا به امروز تغييرات بسيار زيادي كرده‌است. چرخ و فلك (فانفار) اين شهر بازي با قطر ۸۰ متر بزرگترين چرخ و فلك خاورميانه و سومين چرخ و فلك مرتفع در دنيا(پس از چرخ و فلك توكيو و لندن) مي‌باشد. اين چرخ و فلك ۲۵۰ تني در سال ۱۳۸۴ به بهره برداري رسيد و قادر است در هر دور خود ۴۵۰ نفر را تا ۸۰ متر بالا ببرد.

بزرگترين چرخ فلك خاورميانه در (پارك ملت ) شهر مشهد در سال ۱۳۸۴ به بهره برداري رسيد اين چرخ فلك با ۲۵۰ تن ‏وزن قادر خواهد بود در يك دور كامل ۴۴۸ نفر را به ارتفاع ۸۰ متر بالا ببرد و سرنشينان اين چرخ فلك قادر خواهند بود ‏نقاط زيباي مشهد را ببينند . اين چرخ فلك را بخش خصوصي و طي دو سال نصب و راه اندازي كرده است . گفتني است چرخ فلك ‏پارك ملت مشهد پس از شهرهاي لندن و توكيو سومين چرخ فلك بزرگ دنيا محسوب مي شود.

دو طراح گمنام بريتانيايي قديمي ترين و بزرگ ترين بوستان مشهد يعني پارك «ملّت» را به سبك پارك هاي انگليسي طراحي كرده اند. اين موضوع به گواه تقويم مربوط به سال ۱۳۴۳ بوده است اما كار نيمه تمام آن ها را ۹ سال بعد مهندسان ايراني تمام كردند تا امروز دروازه هاي يكي از زيباترين مراكز گردشگري شهرمان به روي همه باز باشد. براي اين بوستان تاكنون پنج مرحله بازپيرايي پيش بيني شده كه بخشي از آن انجام شده و قسمتي هم در دست انجام است. البته پارك ملت مشهد براي مشهدي ها مفهومي فراتر از ۳۵هزار اصله درخت و ۷۲هكتار وسعت دارد، به عبارت ديگر مساحتي بالغ بر ۶۸۸ هزار متر مربع فراتر از طراوت و سر سبزي اش، هويت يك شهر بزرگ نيز هست.

ساير اطلاعات و ويژگي ها

پارك ملت در مشهد به چيزهايي كه گفته شد خلاصه نمي‌شود. اين پارك بزرگ ترين پارك در محدوده كلانشهر مشهد مي باشد. با اين حال امكاناتي همچون : شهربازي، محوطه بازي كودكان، استخر شنا، زمين فوتبال، تنيس، پيست اسكي، زمين ورزشي چند منظوره و… تنها بخشي كوچك از داشته‌هاي اين محوطه عظيم است. علاوه بر اين احداث مجتمع فرهنگي امام رضا (ع) توسط اداره كل ارشاد اسلامي خراسان پارك ملت را نه تنها به عنوان يك مركز تفريحي كه به عنوان يك پاتوق بزرگ فرهنگي و هنري در شهر مشهد تبديل شده است.
مشاوره از جنس اجتماع
مركز اورژانس كه جنس خدمات آن مشاوره‌اي و مداخله در بحران‌هاي اجتماعي است به صورت ثابت و سيار در سطح پارك، فعال است و در مدت هفت سال عمر خود به افراد زيادي خدمات ارائه داده كه عمده آن‌ها خود معرف هستند، اما پايگاه‌هاي سيار اين مركز در مناطق پر رفت و آمد شهرمان اعم از پارك ملت، كوهسنگي، اطراف حرم رضوي و… مستقرند.
صدايي از جنگ پشت درياچه «ملّت»

مجتمع جانبازان پارك ملت ۲۶سال است كه در ضلع شرقي پارك ملت راه اندازي شده است و به صورت ۲۴ساعته به ۱۵۰ نفر از جانبازان قطع نخاعي خدمات ارائه مي دهد. شنيده مي شود بعضي از اين جانبازان اهل استان هاي خراسان شمالي، جنوبي و استان هاي شمالي كشورمان هستند. در كنار همه اين ها، اجراي برنامه هاي فرهنگي و ورزشي متعدد، چهره اين مركز را حسابي متحول كرده است.

با اينكه درخت هاي گوناگون و گلكاري ها و خيابان و حوض ها و اقامتگاه هاي موقت وديگر تجهيزات و امكانات تفريحي و موقعيت مناسب شهري، باعث شده است تا اين پارك همواره محل استراحت و تفريح شهروندان مشهدي و زائران باشد اما جالب است بدانيد قديمي ترين شهر بازي مشهد درسال ۱۳۵۱ خورشيدي دراين پارك احداث شد و به تدريج توسعه يافت به‌طوري كه هم اكنون يكي از بزرگترين چرخ و فلك هاي جهان در اين پارك قرار دارد و يكي از جاذبه هاي گردشگري شهر مشهد به شمار مي رود. آن روزهايي كه هنوز شهربازي وكيل‌آباد راه نيفتاده بود براي مشهدي‌ها، شهربازي ملت يك فضاي ايده‌آل بود، حتي امروز هم بسياري از مشهدي ها و گردشگران از ساعتي تفريح در اين مركز تفريحي چشم‌پوشي نمي‌كنند. بخشي از اين موضوع مربوط به وجود بزرگ‌ترين چرخ و فلك خاورميانه در پارك ملت است كه در سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداري رسيد. اين چرخ و فلك با ۲۵۰ تن ‏وزن قادر است در يك دور كامل ۴۴۸ نفر را به ارتفاع ۸۰ متر بالا ببرد و سرنشينان اين چرخ و فلك هم مي‌توانند از اوج تمام ‏نقاط مشهد را ببينند. «فان‌فار» نوستالژيك را هم بخش خصوصي طي دو سال نصب و راه‌اندازي كرده است.

۲-كوهسنگي

تاريخچه : پارك كوه سنگي مشهد تا سال ۱۳۱۰ هجري شمسي با همان ساختار طبيعي به عنوان منطقه ييلاقي با جاذبه‌هاي طبيعي از قبيل كوه‌هاي سهل‌الصعود و باغ‌هاي سرسبز و آب و هواي معتدل، اقامتگاه سياحتي بود. دراين زمان با ايجاد بعضي از امكانات سياحتي ازقبيل استخر و جاري شدن قنات، وسعت و اهميت يافت و در سال ۱۳۱۸ ش. با احداث ساختماني دو طبقه توسط آلمانها، و جدول كشي خيابان‌ها و نرده كشي و گلكاري به صورت پارك طبيعي در آمد.
لطفا به اين مطلب راي دهيد
[راي ها : ۱۷ امتياز : ۴٫۱]

پارك كوهسنگي دومين پارك بزرگ (بعد از پارك ملت) در اين شهر است اين پارك در جنوب غربي مشهد و در انتهاي خيابان كوهسنگي قرار گرفته است. پارك كوهسنگي در حاشيه كوههايي مرتفع ايجاد شده است از قديمي ترين روستاهاي مشهد است. پارك كوهسنگي داراي رستوران و استخر و فروشگاههاي صنايع دستي است. در دامنه كوههاي جنوب مشهد دو كوه سنگي وجود دارد كه امروزه زيباترين و نزديكترين تفريگاه مشهد است.

تصاوير پارك كوهسنگي,جاذبه هاي گردشكري مشهد,مساحت پارك كوهسنگي

شاه عباس در سن ۱۶ سالگي ( ۹۹۵ هجري قمري ) توسط مرشد قلي خان استاجلو در كوه سنگي تاج شاهي به سر نهاده است در سال ۱۰۴۷ در دامنه اين كوه در قسمتي كه به ايوان كوه سنگي معروف است. ميرزا ابراهيم رضوي در زمان سلطنت شاه صفي براي خود مقبره اي ساخت و ناصرالدين شاه نيز در سفر سال ۱۲۸۴ به مشهد به اين تفرجگاه آمده و مدفن اجداد ميرزاي ناظر را در دامنه كوه ملاحظه كرده است.

مكانهاي ديدني مشهد

پارك كوه سنگي از ميان تفريحگاه‌هاي شهر مشهد از قدمت و شهرت بيشتري برخوردار است و يكي از زيباترين پارك‌هاي ساخته‌شده در ايران است. اين پارك تلفيقي از آب، سنگ و سرسبزي و نور مي باشد. ساختمان موزۀ بزرگ خراسان، با الگوبرداري از معماري كاخ كلات نادر، جلوه زيبايي به اين مجموعه داده است. از آنجا كه مشهد، پايتخت نادرشاه بود، مصالح مقبره او، از سنگ‌هاي سخت خارا يا گرانيت كوهسنگي (مشهور به سنگ هركاره) انتخاب شد.


برچسب: ، تور لحظه آخري مشهد، تور نوروزي مشهد، جاذبه هاي گردشگري مشهد، هتل هاي لوكس مشهد، پارك هاي معروف مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۱۴:۰۷ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :