تور مشهد | تور هوايي و زميني مشهد | تور لحظه آخري مشهد تور مشهد | تور هوايي و زميني مشهد | تور لحظه آخري مشهد .

تور مشهد | تور هوايي و زميني مشهد | تور لحظه آخري مشهد

معرفي جاذبه هاي ديدني مشهد

مشهد

جاذبه هاي مشهد

آرامگاه فردوسي

آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي توسي در ميان باغي مصفا به فاصله ۲۰ كيلومتري شمال شهر مشهد واقع شده است.

ساختمان فعلي آرامگاه از شيوه معماري هخامنشي به ويژه آرامگاه كوروش الهام گرفته است. نماي بيروني بنا شامل عناصر تزئيني هخامنشي به خصوص ستون ها و سرستون ها است و اشعاري كه بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حكيم فردوسي و معرف انديشه و شخصيت وي مي‌باشد. بخش فوقاني بنا بصورت مجوف و توخالي ساخته شده و فضاي داخلي آن نيز علاوه بر الهام گرفتن از معماري دوه اشكاني شامل ۲۰ ستون مرمري در پائين و ۸ ستون در بخش فوقاني است. در بخش هايي از آرامگاه نيز ديوارنگاره‌هايي از فريدون صديقي نصب گرديده كه نمايش صحنه هايي از روايات شاهنامه است.

مشهد,جاهاي ديدني مشهد,جاذبه هاي گردشگري مشهد

جاذبه

موزه آرامگاه نادري

موزه نادري در قسمت اصلي بناي يادبود آرامگاه نادرشاه افشار در دو تالار به منظور معرفي آثار تاريخي اين دوره شكل گرفته است. چشم‌انداز خارجي بنا تنديس نادرشاه سوار بر اسب به همراه تني چند از سربازانش بر فراز يك حجم سنگي مرتفع توسط مجسمه ساز شهير ايراني زنده ياد استاد ابوالحسن صديقي ساخته شده است.

مشهد,جاهاي ديدني مشهد,جاذبه هاي گردشگري مشهد

تالار شماره ۱: اين تالار به انواع سلاح‌هاي دوره افشاريه، تابلوهاي نقاشي از نادر و صحنه هاي جنگ،‌ وسايل سواركاري مانند زين سو برگ اسب از دوره افشاريه تا قاجاريه، چند نسخه خطي ساز جمله تاريخ جهانگشاي نادري و دو شمشير متعلق به نادر اختصاص دارد كه روي يكي كلمه السلطان نادر حك شده و روي ديگر يك بيت شعر طلاكوب شده است. اين شمشير در دشت مغان به سال ۱۱۴۸ هجري در روز تاجگذاري نادر از طرف ملت ايران به وي هديه شده است.

تالار شماره ۲: اين تالار در سال ۱۳۷۳ به مجموعه اضافه شد و در آن انواع سكه ظروف و ديگر اشياي اهدايي از دوره صفويه تا معاصر به نمايش درآمده است.

بقعه پيرپالاندوز

پير پالاندوز كه نام اصلي اش شيخ محمد عارف كارندهي است از عارفان سده دهم هجري و اهل روستاي كارنده يا كارده درنزديكي مشهد بود و به سبب شغل خود يعني پالاندوزي بدين نام مشور شد. او در خط ثلث نيز تبحر فراوان داشت و امروزه بخش هايي از يك قرآن كه باخط اين عارف وارسته نوشته شده است باقي است.

مشهد,جاهاي ديدني مشهد,جاذبه هاي گردشگري مشهد

 

روستاي ييلاقي جاغرق

روستاي ييلاقي جاغرق در ۲۱ كيلومتري جنوب غربي مشهد و در فاصله ۷ كيلومتري جنوب غربي طرقبه واقع شده است و به روستاهاي عنبران، طرقدر، كردينه، تغاره و شانديز محدود مي شود. جاغرق داراي آب و هواي معتدل كوهستاني است و زمستان هاي سرد و تابستان هاي معتدل دارد. اقامت‌گاه هاي موقت و رستوران هايي نيز در حاشيه رودخانه يا به صورت جزيره در بخش هاي مختلف دره احداث شده كه در فصل تابستان محلي مناسب را براي استراحت و تفريح گردشگران و دوستداران طبيعت مهيا كرده است.

مشهد,جاهاي ديدني مشهد,جاذبه هاي گردشگري مشهد

روستاي تاريخي پاژ

روستاي پاژ در پانزده كيلومتري شمال شهر مشهد در تقاطع جاده كارده به كلات نادري واقع شده است به استناد متون تاريخي و ادبي بر جاي مانده اين روستا زادگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي است.

روستاي فعلي پاژ داراي ۸۰۰ هكتار مساحت است كه از مجموع آن حدودا ۴ هكتار به بخش مسكوني اختصاص يافته است بخشي از فضاي مسكوني روستا در ميان آن و بقيه بر روي تپه‌اي موسوم به قلعه بلند مكاني كه بنظر مي‌رسد در گذشته محل اصلي و هسته مركزي دهكده پاژ بوده قار دارد زيرا پيرامون آن تا چندي قبل خندقي وجود داشت كه جهت ممانعت از پيشروي مهاجمين آن را پر از آب مي‌نموده‌اند بجز تپه موجود در فاصله تقريبي پانصد متر از پشته اوليه بلندديگري نمايان است كه در نزد اهالي به قلعه كهنه پاژ معروف است سفال هاي رنگارنگ و لعابدار پاركنده بر روي اين بلندي نشانه اي از تداوم مدنيت پاژ در سدهاي اوليه بعد از اسلام تا قرن نهم و دهم هجري است.

مشهد,جاهاي ديدني مشهد,جاذبه هاي گردشگري مشهد

گنبد هارونيه

تنها اثر بر جاي مانده از توس قديم بناي آجري است معروف به گنبد هارونيه كه در دهه هاي اخير به همت انجمن آثار ملي و ميراث فرهنگي خراسان مرمت و باز سازي شده است. مردم اين بنا را زندان هارونيه مي نامند. اين بنا مشتمل بر يك فضاي وسيع مربع گنبد دار به ارتفاع حدود۲۵ متر و وسعت ۱۲*۱۲ متر است در انتهاي بنا سه حجره با اتاقك با تزئيناتي شامل گچبري قرار دارند تزئينات خارجي آن منحصر به قاب هاي عمودي و ستون نماهاي طرفين ورودي مي باشد.

مشهد,جاهاي ديدني مشهد,جاذبه هاي گردشگري مشهد

غار مغان

اين غار داراي دو دهانه مي باشد يكي رو به شمال به ابعاد ۶ متر در ۲ متر و ديگري رو به شرق به ابعاد ۱۲٫۵ در ۳ متر است تا حدود ۵۰ متر فضاي داخل غار روشن است عرض ورودي در ابتدا ۱۹ متر و ارتفاع آن در شروع ۴ و تا ۱۲ متر ادامه دارد در بعضي از نواحي از سقف غار آب مي چكد در فاصله ۱۱۰ متري به استلاكميت دو قلو مي رسيم در فاصله ۱۲۰ متري از ابتداي غار با تنگه اي به عرض ۴ متر مواجه مي شويم رو به سمت غرب به ابتداي تالار دوم مي رسيم تالار اول با طول ۲۴۶ متر و عرض بين ۱۱ تا ۳۳ متر وارتفاع حدود ۹ متر بزرگترين تالار در بين غارهاي استان مي باشد. تالار دوم به طول ۲۹ متر و عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۷متر مي باشد. بعد از يك سر بالايي به دو حفره غربي و جنوب غربي به طول ۱۹ متر مي رسيم كه هر دو به تالار سوم منتهي مي شود كه البته مسير غربي بهتر و ساده تر است. تالار سوم ۱۲ متر طول ، ۷متر عرض و ۶ متر ارتفاع دارد . در مقابلمان يك صخره ۵متري و يك راه گربه رو در سمت راست ديده مي شود. براي عبور از اين قسمت نياز به طناب و حمايت همراهان داريم . بعد از عبور از اين قسمت به تالار چهارم مي رسيم اين تالار از طول ۲۳ متر ، عرض ۸متر و ارتفاع ۶متر بر خوردار است . پس از طي حدود ۲۳ متر به دو راهي شرقي و غربي مي رسيم كه طول هر كدام ۱۷ متر است كه پس از عبور از آن به يك تالار زيبا خواهيم رسيد . كه داخل آن يك بركه به عمق ۲۰ تا ۴۰ سانتي مترو ابعاد ۵×۴ متر مي باشد . كه البته آب ان غابل شرب نمي باشد .

مشهد,جاهاي ديدني مشهد,جاذبه هاي گردشگري مشهد

زمان لازم براي پيمايش غار مغان ۲ تا ۵/۲ ساعت طول مي كشد براي رسيدن به دهانه غار از روستا ۵/۱ ساعت وقت لازم است و برگشت هم حدود يك ساعت به طول مي انجامد بازديد كنندگان اين غار لازم است كفش و لباس مناسب ، چراغ قوه ، آب شرب به همراه داشته باشند و حتما يك راهنماي متخصص آنها را هدايت كند


برچسب: ، آرامگاه هاي معروف مشهد، تور نوروزي مشهد، تور هاي تفريحي مشهد، جاذبه هاي گردشگري مشهد، موزه هاي مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۱۸:۱۳ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :