تور مشهد | تور هوايي و زميني مشهد | تور لحظه آخري مشهد تور مشهد | تور هوايي و زميني مشهد | تور لحظه آخري مشهد .

تور مشهد | تور هوايي و زميني مشهد | تور لحظه آخري مشهد

معرفي درياچه چاليدره مشهد

چاليدره

درياچه چاليدره طرقبه مشهد

مجموعه تفريحي و گردشگري چاليدره يكي از دره هاي فرعي شش گانه موجود در منطقه طرقبه است و داراي دو جداره شمالي مجاور جاده نغندرو جداره جنوبي مجاور جاده طرقبه – عنبران بوده كه از محدوده مشهد – طرقبه جدا شده و يك منطقه كاملا مجزا را به وجود آورده و جداره غربي آن، دره اي با قنات خصوصي و باغ موجود و اراضي منابع طبيعي بوده و شمال آن نيز دره ها و ارتفاعات باير و بكر است ، جداره شرقي نيز علاوه بر راه نغندر، مجموعه مسكوني فرهنگيان و اراضي تپه ماهوري بكر قرار دارد.
درياچه چاليدره طرقبه مشهد

 

موقعيت ايده آل و خاص و جاذبه هاي زيباي طبيعي منطقه گردشگري چاليدره و استقبال روز افزون بازديد كنندگان و گردشگران از اين منطقه زمينه را براي توسعه بيشتر اين مجموعه فراهم ساخته است.

همين عوامل موجب شد تا هيأت محترم وزيران در مصوبه دوره دوم سفرهاي استاني دولت نهم به مشهد مقدس حوزه سد چاليدره را به عنوان منطقه نمونه گردشگري ملي معرفي كند تا بستر انجام فعاليت هاي ماندگار به سوي چشم انداز نهايي فراهم شود.

مديرعامل مجموعه نمونه گردشگري چاليدره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: كل مساحت سايت يكصد و ۶۰ هكتار است و از نظر فضاي سبز داراي ۳۲ هزار اصله درخت كاشته شده است.

مصطفي فخريان با اشاره به ساخت ۱۶ دستگاه ويلاي دو خوابه براي اقامت مسافران و گردشگران در طول سال و تعطيلات نوروزي افزود: كل حجم درياچه يك ميليون متر مكعب آب است و در طرح تهيه شده ۶۰ درصد به فضاي سبز اختصاص و ۴۰ درصد براي انجام عمليات ساختماني شامل دهكده غذا، سلامتي، شهربازي و رستوران در نظر گرفته شده است.

وي با بيان اينكه اين سايت داراي منطقه بندي هاي خاص است تصريح كرد: اين منطقه بندي ها شامل منطقه تفرجگاهي و گردشگري عمومي، منطقه اقامتي و كمپينگ، منطقه ورزشي، منطقه تفريحي و منطقه فرهنگي و اداري است.

شهردار طرقبه در خصوص منطقه تفرجگاهي و گردشگري عمومي به خبرنگار مهر گفت: اين محدوده از سايت با مساحت حدود ۶۰ هكتار، كه تقريباً ۶۰ درصد كل مجموعه را شامل مي شود، با توجه به نوع نقش تعريف شده، براي استفاده و بازديد عموم گردشگران آزاد بوده و هزينه اي بابت حضور گردشگر دريافت نمي شود و حداكثر هزينه دريافتي، وروديه بابت وسيله نقليه به مجموعه است.

حسين ثابت گلستاني عضو هيئت مديره سايت گردشگري چاليدره طرقبه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سعي كرديم با استفاده از پتانسيل طبيعي بافت زمين و شرايط توپوگرافي موجود در محدوده سايت براي تفرج طبيعي و حركت پله اي گردشگران و بازديد كنندگان بهره برده شود كه حدود ۳۸ درصد مساحت كل مجموعه را شامل مي شود.

 

وي نوار تفريحي ساحلي درياچه را از ديگر جاذبه هاي اين سايت معرفي كرد و گفت: اين محدوده حدود ۲۲درصد مساحت كل مجموعه را شامل مي شود و به عنوان قلب سايت چاليدره بوده و براي جمع و پخش شدن گردشگران، ايفاي نقش مي كند.

عضو شوراي شهر طرقبه جانمايي منطقه تفريحي و شهربازي “ديزني لند كوچك” در يكي از مرتفع ترين نقاط سايت و مشرف به درياچه را از ويژه گي هاي منحصر بفرد اين مجموعه برشمرد و افزود: انواع وسايل بازي مدرن تفريحي و سرگرمي براي پركردن اوقات فراغت گردشگران وارد شونده به مجموعه در آن احداث خواهد شد.

شهردار طرقبه يكي از اهداف توسعه‌اي در طرح جامع چاليدره را مبحث تعامل بين انسان و محيط با سازگاري يكسان بين آن ها دانست و گفت: در مجموعه گردشگري چاليدره پوشش گياهي به عنوان بخشي ثابت از محيط طبيعي مورد تأكيد قرار گرفته و با توجه به عملكردي كه براي آن در بخش هاي مختلف تعريف شده هماهنگ با مقياس پروژه ها در اين سايت تفرجگاهي استفاده شده است.

وي بيان كرد: منطقه ورزشي به عنوان يك زون نيمه عمومي و با اخذ هزينه ورود پيش بيني شده و مساحت حدود ۵ هكتار، حدود ۵درصد مساحت سايت چاليدره را دربر مي گيرد و مجهز به انواع ورزش هاي مدرن و روز روباز و داخل سالني خواهد شد.

فخريان با اشاره به ايجاد منطقه اقامتي و كمپينگ در سايت گفت: اين منطقه بر اساس اصل عمومي منطقه تفرجگاهي و اختصاصي كردن بخش اقامتگاهي، جانمايي و شكل گرفته است و داراي ۴ محوطه شامل كمپينگ، پيك نيك خانواده، هتل آپارتمان و ويلاهاي اقامتي و محوطه باشگاه مراسم است.

وي افزود: اين زون با مساحت حدود ۲۵ هكتار، حدود ۲۵ درصد مساحت سايت چاليدره را به خود اختصاص داده كه با دارا بودن ورودي مجزا و اختصاصي و كنترل ورود و خروج گردشگران، اداره مي شود.

گفتني است از برنامه هاي تفريحي اين مجموعه گردشگري مي توان به قايقراني، ماهي گيري و اتراق خانوادگي اشاره كرد.


برچسب: ، امكانات چاليدره، تاريخچه ي چاليدره، تله كابين چاليدره، تور نوروزي چاليدره، موقعيت جغرافيايي چاليدره،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۲۱:۴۶ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :